Vahingonkorvauslomake
Voit hakea korvausta verkkoyhtiöltä sähköverkon virheellisen toiminnan aiheuttamista vahingoista omaisuudellesi. Tällaisia voivat olla nollavian rikkoma sähkölaite tai merkittävän pitkä sähkökatko, vähintään yli 36 tuntia. Korvauksen hakeminen tapahtuu tekstin jälkeen löytyvällä lomakkeella. Käsittelemme korvausvaatimukset tapauskohtaisesti.
Korvausta hakiessa mukaan on liitettävä todennus korvattavista esineistä tai elintarvikkeista. Todennus voi olla esimerkiksi kuva, lausunto tai muu luotettava dokumentti, miten laite on rikki tai elintarvike pilalla. Myös laitteen iästä ja hankintahinnasta tarvitsemme todennuksen.
Sähkölaitteet
Verkkoyhtiö korvaa sähkölaitteiden rikkoutumiset ainoastaan, jos laitteen vioittuminen on johtunut sähkönjakelussa tapahtuneesta virheestä, kuten nollaviasta tai pitkäaikaisesta yli- tai alijännitteestä.
Elintarvikkeet
Elintarvikevahingoista verkkoyhtiö vastaa ainoastaan, jos verkkopalvelussa on ollut virhe, esim. nollavika tai vähintään yli 36 h pituinen sähkökatko.
Vakuutusyhtiöt
Sähkönjakelun häiriötapauksissa voit hakea korvausta myös vakuutusyhtiöltä. Vakuutusyhtiö maksaa tyypillisesti korvaukset nopeasti, mutta vähentää omavastuuosuuden. Omavastuuosuutta voit hakea verkkoyhtiöltä vakuutusyhtiön päätöstä vastaan verkkopalvelun virheestä johtuvissa vahingoissa. Vakuutusyhtiö voi myös korvata turvan tasosta riippuen vahinkoja, jotka eivät kuulu verkkoyhtiön vahingonkorvauksen piiriin.
Muista, että saat korvausta automaattisesti yli 12 pitkistä katkoista
Mikäli yhtäjaksoinen keskeytys sähkönjakelussa on kestänyt vähintään 12 tuntia, maksamme sinulle automaattisesti vakiokorvausta. Vakiokorvaukset hyvitetään verkkopalvelulaskullasi heti kun olemme saaneet ne laskettua.