Helmi-palvelu kertoo, mitä sähköverkossa tapahtuu
Keväällä 2021 uudistunut sähköinen Helmi-palvelu on otettu hyvin vastaan. Helmistä löytyy nyt sähkön kulutustietojen ja laskujen lisäksi monia muita hyödyllisiä ominaisuuksia. Palvelun kehitys jatkuu, joten asiakkaat saavat tulevaisuudessa yhä monipuolisempia sähköverkkoon liittyviä palveluita.
Kun Helmi-palvelu uudistui, moni käyttäjä ihmetteli, miksi ensimmäisellä kirjautumiskerralla pitää tunnistautua pankkitunnuksia käyttäen ja luoda uusi salasana. Syynä on käyttöliittymän uusi osoite ja tietoturva. Sähkönkulutustietoja voi nähdä vain Järvi-Suomen Energian asiakas, ja vain hän voi käyttää Helmistä löytyviä palveluita.
Katso sähkön kulutustiedot ja tilaa häiriötiedotteet
Palveluinsinööri Jaana Karhunen kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet uuden, käyttäjäystävällisemmän Helmin omakseen. Asiakkaat seuraavat Helmissä sähkönkulutustaan ja tutustuvat laskutietoihin, mutta Helmi tarjoaa paljon muutakin – esimerkiksi seuraavat tiedot ja palvelut:
- Häiriöilmoitusten tilaus – asiakas saa tiedot sekä suunnitelluista sähkökatkoista että äkillisistä sähköhäiriöistä tekstiviestillä, sähköpostilla tai molemmilla tavoilla.
- Maksetut vakiokorvaukset – asiakas saa vakiokorvauksen, jos yhtäjaksoinen sähkönjakelun keskeytys on kestänyt yli 12 tuntia.
- Myydyn aurinkosähkön määrä – aurinkosähköä tuottava asiakas näkee, minkä verran hän on myynyt sähköyhtiölleen oman sähkönkäytön jälkeen yli jäänyttä aurinkosähköä.
- Sähköpostiosoitteen vaihtaminen – asiakas voi halutessaan vaihtaa kirjautumisessa käyttämänsä sähköpostiosoitteen.
- Käyttäjäkohtainen koontinäkymä – asiakas voi tallentaa ja koota hakutuloksiaan samaan näkymään ja esimerkiksi vertailla eri käyttöpaikkojen sähkönkulutusta.
- Kulutusvahtipalvelu – asiakas voi määritellä minkälaisista kulutuspoikkeamista hän haluaa saada tiedot tekstiviestillä tai sähköpostilla.
- Mittaustiedon tilanne – asiakas voi tarkistaa, perustuuko sähkön kulutustieto arvioon vai mitattuun tietoon.
”Jos et ole vielä rekisteröitynyt Helmin käyttäjäksi, tee se nyt. Esimerkiksi häiriöilmoitukset antavat hyödyllistä tietoa ja niiden tilaaminen Helmistä on todella helppoa. Asiakaspalvelumme auttaa, jos tarvitset tukea Helmiin rekisteröitymisessä tai kirjautumisessa, Karhunen kertoo.
Helmi palvelee Järvi-Suomen Energian sähkönjakeluverkon asiakkaita. Sähkönmyyntiin liittyvät asiat hoituvat asiakkaan valitseman sähkönmyyntiyhtiön kautta.
Helmiin on tulossa lisää palveluita
Karhunen kertoo, että tekeillä on mm. seuraavia uudistuksia:
- Sähkökatkojen historiatiedot – asiakas voi tarkastella sähkökatkoihin liittyviä tietoja.
Uusista ominaisuuksista tiedotetaan Helmi-palvelussa sekä Järvi-Suomen Energian verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.
Asiakkaiden kehitysideoita otetaan mielellään vastaan. Kehitystyössä panostetaan palveluihin, joista on hyötyä mahdollisimman monelle Järvi-Suomen Energian asiakkaalle.
Rekisteröidy tai kirjaudu Helmiin
Tietoa Helmi-palveluun rekisteröitymisestä
Tämä artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran kesäkuussa 2022 ja se on päivitetty helmikuussa 2023.