Droonit vikoja paikantamassa – koneet silminämme taivaalla
Droonin avulla vian paikantaminen ja tutkiminen käy lennokkaasti. Se selvisi kesällä kehitysinsinööri Tomi Österin käynnistämässä pilotissa, jossa testattiin drooneilla varustettujen vikapartioiden tehokkuutta.
Kesäisenä aamuna niityn laidalla parveilee joukko oranssiin pukeutunutta väkeä. Aamuisen linnunlaulun peittää aaltoileva pörinä, sillä Elveran vikapartiot ovat vastaanottamassa koulutusta droonien lennättämiseen. Järvi-Suomen Energia ja viankorjauksesta vastaava Elvera käynnistivät kesän alussa yhteisen pilotin, jossa kokeillaan droonien käyttöä vikapartioiden tukena häiriöiden paikallistamiseen. Koulutuspäivänä lentäjät pääsevät heti puikkoihin, sillä vaadittava kirjallinen koulutus on istuttu pois alta edellispäivänä.
Tuoreiden lentäjien hämmästykseksi drooni alkaa totella komentoja hyvin nopeasti. – Tämä tottelee aivan eri tapaa, kuin aiemmin kokeilemani lelut, toteaa Elveran palvelupäällikkö Ville Huttunen. Hänen mielestään on tärkeää, että laite on helppo lähettää ilmaan ja lentää. – Vikapartioiden tehtävä on löytää häiriön aiheuttajat, joten drooni ei saa aiheuttaa ylimääräistä säätämistä, muuten se jää käyttämättä, Huttunen lisää.
Pilotin käynnistänyt Järvi-Suomen Energian kehitysinsinööri Tomi Öster on samaa mieltä. – Käytön pitää sujua vaivatta. Nyt vähän aikaa sivusta seuranneena ei näytä olevan syytä huoleen. Vastaanotto on ollut positiivinen, Öster kuvailee. Drooni on pitkin päivää kerännyt kiitosta helppokäyttöisyytensä ja laadukkaan videokuvansa ansiosta. Syksyyn ulottuvan pilotin ajan kolmella vikapartiolla on drooni käytössään korjaustehtävissä.
Droonin odotetaan nopeuttavan vikapartioiden toimintaa heidän saapuessaan häiriön tuntumaan. Varsinkin iäkkäämmät ilmajohdot kulkevat metsien keskellä, jonne saattaa olla reilusti matkaa. Droonin avulla vian paikantaminen ja tutkiminen käy lennokkaasti: Droonin 60 km/h huippunopeus takaa, että vika saadaan selville paikalle saavuttua parissa minuutissa. Lisäksi drooni mahdollistaa häiriön perinpohjaisen tarkastelun sen päästessä leijumaan aivan johdon tuntumaan. – Menetelmä on käänteentekevä verrattuna vanhaan tapaan, jossa korjaaja etsii linjan ensin jalkaisin, sitten paikallistaa vian niska notkolla ja lopuksi palaa autolle hakemaan sopivan välineistön, Öster toteaa. Tulevaisuudessa vikapaikka etsitään autolta käsin hetkessä, ja vikaa osataan lähteä korjaamaan oikeiden välineiden kanssa välittömästi.
Itse lentolaitteen lisäksi pilotoidaan paikallisten Saimaa Solutionsin ja Mindhiven kehittämää ohjausjärjestelmää, jonka avulla korjaajat näkevät lentäessä sähköverkon kartan. Lisäksi verkoista otetut kuvat voidaan järjestelmän avulla välittää suoraan viankorjausta johtavaan valvomoon paikkatiedolla varustettuna. Valvomolla on kaiken aikaa tarkka kokonaiskuva vikapaikkojen sijainnista ja laadusta. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan vikapartioiden kokemuksia drooneista kenttäkäytössä.